cosmetice

Toate produsele de care nu avem nevoie. Pentru un 2018 mai simplu

Suntem bombardaţi din toate direcţiile de oferte, produse uluitoare (de care avem întotdeauna obligatoriu nevoie), dar, mai ales, de obiecte fără de care supravieţuirea speciei ar fi practic imposibilă: crema X care rezolvă doar problema Y (pentru problema Z există o altă cremă, X1), concelearul YY care merge numai cu un primer YYY, periile de machiaj (în foarte multe mărimi, brand-uri, forme şi cu roluri cât mai variate), noul model de bluză înflorată care se poartă primăvara aceasta (chiar dacă, scotocind prin garderobă, ai descoperi cu siguranţă vreun model similar de-acum 2-3 ani), locul acesta hip în care trebuie să mergi dacă vrei să fii în rând cu lumea (şi, desigur, să supravieţuieşti), revista asta pe care trebuie să o citeşti dacă vrei să ai cât de cât habar pe ce lume trăieşti. Parcă toate campaniile de marketing au ca obiectiv să ne facă să ne simţim incapabili să mai funcţionăm gândind de unii singuri sau bazându-ne pe un instinct care i-a ajutat totuşi pe părinţii noştri să ne crească fără 10 cărţi de parenting pe care e OBLIGATORIU să le citeşti dacă nu vrei să fii cel mai needucat, nepregătit şi slab părinte din lume.

De la creme şi până la cum îţi educi propria minte, totul e deja listat şi ambalat frumos pentru tine: tu trebuie doar să le cumperi, să-ţi răscoleşti sufletul pentru a nu te simţi mai puţin în rând cu lumea, mai slab pregătit pentru un tsunami, mai puţin ştiutor în absolut orice există (fiindcă în absolut orice există au apărut deja experţi care-ţi spun ce şi cum şi când şi de ce).
camera-2

Sunt o coţofană, recunosc: îmi place să cumpăr cărţi (să le şi citesc, desigur), accesorii (cercei, în ultima vreme) şi mici obiecte strălucitoare de design (de-aici coţofenia-mi specifică). Cu alte cuvinte, aş cumpăra toată IKEA şi-aş pleca acasă cu ea. Dar, în acelaşi timp, îmi pun singură oprelişti: am realmente nevoie de obiectul ăsta? Am deja ceva care îndeplineşte la fel de bine acelaşi rol? O să se schimbe viaţa mea în vreun fel dacă îmi iau obiectul ăsta? Şi, deloc surprinzător, în 99% dintre cazuri nu am de ce să îl cumpăr aşa că trec mai departe. Sigur că, uneori, fac excepţii de la astfel de reguli: când ceva chiar e un chilipir (ex. o rochie de super calitate găsită într-un SH cu 5 lei sau la reducere considerabilă la Miniprix, un mic moft care nu-mi va încărca existenţă făcându-mă să şterg şi mai multe obiecte de praf). Obişnuiam să colectez multe accesorii, mult prea multe haine, mult prea multe nimicuri. Un exerciţiu în urma căruia am donat câţiva saci de haine mi-a demonstrat că lucrurile de care avem nevoie sunt mult, mult mai puţine şi ne fac viaţa mai uşoară. 

E nevoie să fac periodic o astfel de cură de detoxifiere (asta tot experţii o recomandă :p) pentru a vedea care sunt acele lucruri care s-au strecurat în viaţa mea şi de care nu am nevoie (dar de care altcineva s-ar putea bucura).

Se fac deja aproape doi ani de când am renunţat la enorm de multe produse cosmetice (tot ce înseamnă demachiant, toner, cremă hidratanţă înseamnă azi unt de cocos, de shea, de cacao, ulei de migdale, de avocado, de jojoba, vitamina E, la circa 25% sau şi mai puţin din pretul unor cosmetice cu multe chimicale deloc necesare în compoziţie; nu-mi pare rău s-o spun: nu o să cred niciodată că o cremă cu 0,05% vitamina E în compoziţie va avea rezultate mai bune decât una cu 10% vitamina E, alături de alte uleiuri naturale pe care le regăseşti tot în proporţie de vreo 0,01% în cremele care se laudă cu ingrediente din natură). Găsiţi aici câteva exemple de creme pe care le puteţi pregăti voi în casă, foarte simplu şi foarte ieftin. Nu fac referire aici la produsele pharma (unde şi aici e de discutat), ci de apa de ploaie care se vinde adesea la preţuri exorbitante.

Concluzia e că putem trăi mult mai liniştiţi şi mult mai bine fără să simţim constant că viaţa noastră nu e suficient de plină dacă nu avem produsul X sau Y, că noi nu suntem suficient de buni dacă nu avem marca Z sau W. Fiindcă în mare parte marketingul asta ne face să credem şi social media a reprezentat un spaţiu propice pentru ca genul acesta de promovare să înflorească masiv în ultmii ani.

Respiraţi adânc şi tăiaţi de pe listă (scoţând totodată şi din casa voastră) lucrurile de care nu aveţi nevoie. Investiţi în voi prin experienţe (o carte bună şi-o cafea la fel de bună, o ieşire la film, la teatru) în loc să economisiţi bani pentru un parfum care vă depăşeşte bugetul (încercaţi vetiver sau uleiul de iasomie combinate cu un ulei de bază: migdale, cocos etc.).

Mai exact, suferiţi mai puţin pentru ceea ce nu aveţi şi bucuraţi-vă din plin pentru tot ceea ce aveţi deja! E mult mai mult decât vă imaginaţi!

P.S. Nu uitaţi să vă abonaţi pentru a primi un e-mail lunar cu informaţii care nu se regăsesc pe site! 🙂

© Foto: Unsplash

Distribuie...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

About the author

mm

Mihaela

Scriu despre creativitate şi, săptămânal, despre cărţi. În tot acest timp, lucrez şi la cărţile mele. Pentru colaborări şi mai multe despre ce fac, vă invit să vizitaţi şi...

View all posts

2 Comments

  • Si eu tot cotofana! :)) Adun tot ce-mi sare-n ochi: haine, bijuterii, obiecte decorative. Am realizat ca in ultima vreme am cumparat o groaza de chestii de care nu am nevoie si pe care nici macar nu le folosesc, impulsionata bineinteles, de reclamele din social media. Prin urmare, anul asta mi-am propus sa nu mai arunc banii pe fereastra. Am destule, asa ca nu mai vreau sa cumpar nimic pana nu le termin pe cele pe care le am deja (mormane intregi), iar apoi, sa fiu mult mai atenta si cumpatata la cumparaturi. Deocamdata imi iese! 😉

    • :)) Îmi pare bine de cunoştinţă! Şi eu îmi propun ca în acest an să economisesc şi chiar în primăvară să fac din nou curat prin garderobă. De reclame nu prea ne putem feri, dar când conştientizăm efectul pe care îl au asupra noastră reuşim să luăm decizii mai înţelepte. Mult succes şi mulţumesc pentru comentariu! Mă bucură! 🙂

Leave a Reply to Mihaela Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *