justin-veenema-333374-unsplash

Cel mai important ingredient al unui brand

M-am gândit mult zilele acestea la ce ar trebui să facă un brand pentru a creşte organic fiindcă am fost în faţa următoarei dileme: produse dintr-o categorie superioară versus produse de categorie medie. Competitori diferiţi, creşteri diferite, acelaşi public. Ce şanse are cel de-al doilea să crească? Ce poate face pentru a se diferenţia şi pentru a creşte publicul ţintă?

Mi-am dat seama, în primul rând, că targetul celui de-al doilea e mai variat, că cei care cumpără produse de calitate superioară vor cumpăra şi de calitate medie (şi deci la un preţ mai mic), în vreme ce invers situaţia e mai rară. Celui mic îi e greu să concureze cu cel mare. Ce-l poate salva însă pe primul (pe cel mic)? Autenticitatea. Companiile mari, în genere, pierd din vedere comunicarea autentică şi mesajele aferente, aşa că în piaţă se pot reflecta ca fiind destul de impersonale. Şi chiar dacă în cazul de faţă exemplele pe care le am în minte sunt două proiecte relativ neînsemnate (faţă de marile companii), regula e aceeaşi. Ingredientul-cheie care salvează, creşte şi consolidează brandul este autenticitatea.

Un brand care îşi creează o personalitate autentică nu va da greş cu o comunicare autentică sau printr-o personalitate care nu a fost preluată cu copy-paste (se întâmplă). Valorile pe care micul brand le creşte vor fi doar ale sale, iar publicul va creşte odată cu ceea ce numele respectiv inspiră. Gândiţi-vă că nume mari au pornit de la o autenticitate desăvârşită care le-a adus astăzi unde sunt.

Din păcate, în prezent, aceleaşi nume mari au ajuns să semene între ele, din vina unei competiţii acerbe. Avem aşadar produse similare (nu de puţine ori aproape identice, dacă e să mă gândesc, de exemplu, la haine sau la electrocasnice), comunicare similară, target identic şi, ca bonus, ca să nu mai ştim absolut deloc de unde şi ce să cumpărăm, o extrem de mare plajă de produse, diferite doar în aparenţă (o floare în minus sau în plus pe o rochie, o funcţie în plus sau un minus pe uscătorul de păr). O regulă veche spune că prea multe opţiuni diminuează capacitatea de a alege, dar se pare că azi companiile mari încearcă să dovedească inversul zicalei. Pe banii lor, aş spune.

O altă lecţie de branding mai spune să iei ca model brandurile mari care te inspiră şi asemenea cărora ţi-ar plăcea să fie şi brandul tău într-o zi. Dacă acum 5 ani o astfel de lecţie îmi era de folos, azi nu o mai consider validă şi mi se pare că social media a accelerat enorm inclusiv competiţia la nivel de comunicare. În loc să se distingă, cele mai multe branduri au ajuns să se piardă în marea de inspiraţie la comun.

V-aş spune, aşadar, să vă urmaţi propriul drum şi să vă descoperiţi propria voce. Şi, bineînţeles, să nu vă pierdeţi într-un banc de peşti. 🙂

Distribuie...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

About the author

mm

Mihaela

Scriu despre creativitate şi, săptămânal, despre cărţi. În tot acest timp, lucrez şi la cărţile mele. Pentru colaborări şi mai multe despre ce fac, vă invit să vizitaţi şi...

View all posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *